På hytta – ekte norske påskeferie med en fantastisk (verts-)familie!

Påskeferie 2015 – nå allerede nesten 2 måneder siden, men fortsatt i hjernen min som om det var i går. Min norske familie har tatt meg med på hytta til farmor, som er på et veldig lite sted som kalles for Ustaoset, i nærheten av Geilo og på grensen av Hardangervidda. Jeg reiste dit sammen med mine 4 små vertssøsken, som er mellom 2 og 10 år gamle, og mine to vertsforeldre. Broren til vertsfaren min og familien hans og farmor var også med oss. På lørdag tidlig begynte eventyret for meg, når vi reiste med 7 par ski + skisko, utrolig mye klær for 7 personer, masse mat og 4 barn med toget til Oslo, byttet tog der i løpet av en halv time og så videre til Ustaoset. Etter denne 10 timer varende reise var vi endelig på Ustaoset! I Trondheim har vi ikke hatt snø på dette tidspunktet, men i Ustaoset var snøen delvis høyere enn meg. Når vi nådde hytta etter en kjempeanstrengende vei oppoverbakke over ei skiløpe med masse bagasje og 4 trette barn, traff vi på resten av familien, og selv om jeg bare traff de en gang før ble jeg møtt varmt og hyggelig og bare akseptert som en halv-familiemedlem.

Sabine blogg hyttetur1 (3)

I løpet av den neste uka har jeg sett utrolig fantastiske norske vinterlandskap oppe på vidda, jeg lærte å gå på ski, har spilt Yatzy og lært idiot, president og flere andre kortspill. Om kvelden satt jeg sammen i stua med alle voksne og pratet, leste bok eller spilte kort, jeg har lært meg masse norske «hytta-ord» om solvegg, silkeføre og påskevær, spist appelsin, mens jeg satt utenfor hytta i snøen og så på det vakre landskapet, med sola i ansiktet og solveggen i ryggen. Vi gikk på skitur hver dag, i forskjellige grupper, til forskjellige steder og etterpå spiste vi alle sammen middag, som smakte alltid bedre enn man kan tenke seg! Jeg opplevde norsk påske, med påskeegg og påskefrokost, og på den siste dagen av hytteferien våres var det et skirenn for alle, og vi vant rett og slett!

Denne ferien vil bli i hjernen min for alltid. Norske vinterlandskap er vakkert og sammen med sol og blå himmel helt utrolig fantastisk! Livet på hytta er helt forskjellig fra livet i byen, og jeg er så glad for at jeg fikk muligheten til å være med, og har en av de beste ferier i livet mitt!

Sabine blogg hyttetur1 (1)5

Vertsfamilien min er bare fantastisk, og påskeferien er bare en av mange opplevelser som jeg vil aldri glemme. Jeg er så takknemlig for alt de gjør for meg, for alt som jeg fikk sett her i Norge i utvekslingsåret mitt, for at jeg blitt akseptert som familiemedlem, storesøster eller lånedatter, og at jeg fant en annen familie her i Norge. Vertsfamilien min er egentlig ikke lenger vertsfamilie for meg. For meg er de min norske familie, som jeg er utrolig glad i, og som jeg skal savne kjempemasse når året mitt er over. Men vi har allerede planer for å møtes igjen, i Tyskland og i Norge, sammen med min tyske familie.

Å bli vertsfamilie kan gi en utvekslingsstudent fra et annet land, som ikke er kjent med kultur og språk i vertslandet, en tid med uforglemmelige opplevelser og en ny familie og et nytt hjem i et land som først var fremmed.

«Home is where your heart is» og hjertet mitt er i Tyskland, men også i Norge.

– Sabine fra Tyskland (2014/15)

Sabine blogg hyttetur1 (2)